La Universitat Oberta de Catalunya col·laborarà en un projecte europeu per crear la Free Technology Academy (FTA), centre de formació virtual sobre programari lliure en el qual haurà continguts d’accés lliure per mitjà de la xarxa.
Aquesta iniciativa és liderada pel Free Knowledge Institute (FKI), en el qual participen, a més de la UOC, la Universitat Oberta dels Països Baixos i l’Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa de Portugal.
Està previst que el primer curs de la Free Technology Academy (FTA) comenci a funcionar l’any 2010. La intenció és que pugui oferir un programa educatiu internacional sobre programari lliure obert a tot el món i per mitjà de la xarxa. La UOC col·labora subministrant la tecnologia del seu campus virtual i una part dels seus professors col·laboradors, a més de tots els materials que s’utilitzen en el màster oficial de Programari lliure que imparteix, documents que ja estan des del principi en obert i accessibles a qualsevol persona interessada.
L’ús de programari lliure és cada vegada més extens, no només entre els usuaris particulars sinó també en organitzacions i empreses. Això es deu en part a la filosofia del moviment de programari lliure (també anomenat de codi obert o de font oberta), que es basa a utilitzar i distribuir aquesta tecnologia sense traves legals o econòmiques. Així disminuïx la dependència d’un únic proveïdor de programari i, a diferència dels programes de propietat, els programes lliures es poden utilitzar, copiar, estudiar, modificar i distribuir sense condicions. En aquest sentit, aquest programari oferix llibertat a l’hora d’aprendre, ensenyar, competir i parlar. La capacitat de compartir dades, informació i coneixements es converteix al mateix temps en un element fonamental per a la rendibilitat, la flexibilitat i la transparència que demanen els processos tant de governs com d’empreses. A més, aquest programari pot ser multilingüe, transformable per a les necessitats de cada persona o organització i sòlid i fiable gràcies a l’activa i nombrosa comunitat de desenvolupadors que voluntàriament treballen en xarxa en tot el món.
D’aquesta manera, programes informàtics com el navegador Firefox, el paquet ofimàtic OpenOffice.org o les diferents distribucions del sistema operatiu GNU/Linux es van obrint pas cada vegada més entre usuaris i treballadors.
En l’actualitat, no obstant això, hi ha pocs professionals, professors o dirigents de l’àmbit de les TIC que tinguin suficients coneixements amplis en aquest camp. És en aquest context que s’ha decidit impulsar la FTA, que neix en forma de consorci i que ara ha rebut el suport del Programa d’aprenentatge permanent (Lifelong Learning Programme) de la Comissió Europea.
Una de les característiques de la FTA és que seguirà els passos del moviment de recursos educatius oberts (open educational resources), que permet a tot el món, amb independència de si s’estudia un dels seus cursos o no, accedir a tots materials didàctics. Hi ha poques experiències d’ús d’aquesta pràctica en el món. Institucions com la UOC treballen, no obstant això, en aquest sentit, per exemple amb el màster de programari lliure d’aquesta universitat.
Les diferents parts que integren al consorci de la FTA tenen la intenció d’accelerar l’adopció d’aplicacions i de coneixements lliures treballant en projectes estratègics com la FTA, el projecte internacional SELF i altres iniciatives. Aquestes col·laboracions pretenen crear un ecosistema sòlid per a la producció de materials educatius lliures.
Font: Noticiasdot.com