Més del 70% de les demandes del mercat laboral no es van poder cobrir l’any passat per manca d’especialistes.
La situació és crítica i encara pot ser-ho més”, asseguren María Ribera Sancho, degana de la facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC), membre del Consell Assessor del COEIC, i Elisabet Golobardes, directora de la Escola Tècnica i Superior d´Enginyeria en Electrònica i Informàtica de La Salle-Universitat Ramon Llull (URL) i Videgana Defensa de la Professió del COEIC.
“Ara, els joves no volen ser enginyers, i això és un problema de país, no de les escoles d’enginyeria”, diu Ribera. Prova d’això és que en quatre cursos, la matriculació en aquesta enginyeria ha caigut un 37,4% en tot el sistema universitari català, un 32,4% en Enginyeria Tècnica i Informàtica de Sistemes i un 43,5% en Enginyeria Tècnica Informàtica de Gestió, segons dades de T Systems i de la Universitat Rovira i Virgili (URV).
Una dada significativa és que el passat any van quedar sense cobrir més del 70% de les demandes d’enginyers en el mercat laboral, mentre que en algunes especialitats, com Multimèdia, el dèficit va arribar el 300%.
Javier de Diego, responsable de la borsa de treball de La Salle-Universitat Ramon Llull, diu que al juny del passat any “quatre empreses ens van demanar més perfils que els quals totes les universitats de Catalunya podien oferir”.
Aquesta realitat confirma el que María Ribera apunta: encara que el teixit industrial ha canviat, el sector serveis també necessita enginyers, no només en informàtica. “La informàtica és molt necessària en el desenvolupament de la societat i abans de gaire ho serà tant com la llum o el gas… I cal construir les infraestructures necessàries perquè això sigui possible, perquè en cas contrari serem un país subdesenvolupat”.
I com la situació pot empitjorar, ja que des de fa anys hi ha hagut una caiguda de les matriculacions, a més del pla de incentivación de vocacions anunciat per la Conselleria d´Innovació, Universitats i Empresa, les escoles i els col·legis d’enginyers ja duen temps treballant per intentar donar la volta a la situació.
Ribera apunta que s’ha de fer un esforç “per explicar millor als alumnes de primària, secundària i cicles formatius per a què serveix un enginyer i totes les sortides que té la professió”. Es tracta de donar “una visió realista del que fem i ajudar als docents”.
Golobardes coincideix amb María Ribera i afegix que “molts es plantegen quin sentit té anar a estudiar una mica que té fama de ser molt dur si no saben per a què serveix. Poca gent relaciona les enginyeries amb l’humanisme. Un enginyer és aquell que resol problemes a la societat i que avança permanentment”.
Ribera i Golobardes destaquen que la tasca d’un enginyer està molt més valorada en l’estranger. “Cal revaloritzar el seu prestigi perquè la seva aportació a la societat és molt important”.
Font: La Vanguardia