Entrevista a Anella.cat.
El nou paradigma de desenvolupament de sistemes d’informació basats en “Programari Lliure”, ens ha permès construir noves solucions de software, molt més eficients i que aporten un valor superior per les empreses.
Per què i quan va néixer la teva empresa? Quin producte o servei ofereix? Per quins sectors? A quins mercats?
openTrends va nèixer al 2004, fundada per un conjunt de directius que provenien d’una consultora multinacional, amb la idea d’aprofitar la possibilitats que oferien les noves solucions de programari lliure per seu ús al món empresarial.
Inicialment, ens và rem centrar en eines i frameworks de desenvolupament, però de seguida và rem incorporar al portfoli noves solucions de gestió de continguts, portals, ecommerce, mobilitat, solucions empresarials i d’administració electrònica.
Els clients d’openTrends són els departaments de sistemes d’informació de grans clients i corporacions, tant al sector privat com al públic. També openTrends disposa d’una lÃnia de negoci especÃfica que ofereix solucions empresarials professionals paquetitzades per a les petites i mitjanes empreses.
Quines accions engegues per potenciar la formació a la teva empresa? Com gestioneu el talent? Quins valors fomenta la vostra cultura corporativa?
openTrends té com a missió oferir serveis d’alta especialització tecnològica en l’à mbit de la implantació de solucions de programari lliure per tal de maximitzar la rendibilitat i optimitzant la inversió en tecnologia dels nostres clients. Llavors, per aconseguir aquesta missió, hem creat un entorn de treball que fomenti la innovació tecnològica, la compartició de coneixement i la constitució d’equips altament qualificats.
Totes les persones que s’incorporen a openTrends són formades i certificades en diverses tecnologies i productes de programari lliure. Avui ja disposem de més de setanta enginyers especialistes en les tecnologies lliures més rellevants en el mon empresarial.
Treballes en cooperació amb professionals d’altres empreses? Amb quins perfils professionals/empreses t’interessa més col·laborar?
El tipus de feina amb productes de programari lliure comporta treballar contÃnuament en cooperació amb empreses, comunitats i altres professionals. OpenTrends manté partnerships amb els fabricants lÃders de productes PL, per exemple amb Openbravo, Liferay o OpenCMS. També forma part de diversos ecosistemes d’empreses, com CatPL i participa d’entitats i centres tecnològics com la Fundació Barcelona Digital.
Quines oportunitats de negoci veieu en un futur proper? Nous productes? Nous mercats? Com preneu decisions en aquest sentit? Amb la situació actual de crisi i retallades en els pressupostos de les empreses i administracions públiques, els productes de PL ofereixen una avantatge en el cost i la flexibilitat en la seva implantació. Llavors, les previsions apunten a un notable creixement en la seva utilització en el mercat.
OpenTrends està apostant de forma decidida per l’any 2011 per les tecnologies lliures de col·laboració i xarxes socials, les solucions integrades empresarials i les aplicacions mòbils sobre tabletes i smartphones.
Des d’un punt de vista territorial, openTrends està avançant el procés d’expansió geogrà fic, per tal de cobrir tot el territori de l’estat i començar la seva internacionalització.
Com veus la situació de les empreses del sector TIC a Catalunya i què creus que es podria promoure des de l’à mbit públic per donar suport a les empreses TIC?
Les empreses del sector TIC a Catalunya són majoritariament pimes. La innovació i especialització d’aquestes empreses és el millor camà per poder competir en un mercat dominat per multinacionals.
El sector públic, especialment amb la seva capacitat de compra innovadora, pot recolzar les iniciatives d’aquestes pimes. En els darrers temps, la compra de serveis per la Generalitat ha donat també possibilitats de créixer a moltes empreses catalanes especialitzades.
En aquest sentit, la col·laboració entre empreses catalanes en el marc dels serveis a la Generalitat, també està millorant la seva capacitat i possibilitats de disposar d’una oferta de serveis amplia, per poder competir amb les multinacionals i obrir-se a nous mercats. L’acord arribat per les empreses del TICxCAT pel nou marc d’homologació de serveis TIC és un exemple de com organitzar aquesta col·laboració entre empreses catalanes.