La blogosfera, un canal irrenunciable

Technorati té registrats més de 84 milions de blogs, dels quals d’un 10 a un 12 per cent són corporatius, és a dir que conten amb el suport de l’organització. Els blogs són fàcils de crear i econòmics de mantenir, milloren la posició en els cercadors, permeten dialogar amb els clients, i són instantanis sense ser invasius.

blogs2.jpg

No obstant això, a pesar de la seva utilitat per a les empreses, de moment només un 6 per cent dels membres de Fortune 500 els empren, segons Socialtext’s Fortune 500 Blogging Wiki. Per què? Bàsicament perquè les companyies tenen por a perdre el control dels seus missatges, no s’atreveixen a enfrontar-se als nous desafiaments que plantegen les polítiques de transparència i desconeixen les implicacions legals inherents a aquest nou mig.

Vists els pros i els contres, i sabent que, per descomptat, ningú està obligat a tenir un blog, es plantegen dos noves preguntes: necessita la seva empresa realment un blog? i serà el blog compatible amb la seva cultura empresarial? Una forma de saber-lo consisteix a avaluar prèviament què és el que es cou realment en la blogosfera. Si ha resistit la prova, si es considera preparat per a rebre crítiques i no censurar les opinions contràries per dures que siguin, si accepta que l’ús de la mentida pot tenir una repercussió molt negativa en la reputació de la seva companyia, si creu que podrà dir sempre la veritat, en aquest cas segueixi endavant.

El següent pas per a crear un blog corporatiu consisteix a decidir la seva línia editorial i qui serà el responsable d’escriure les entrades o posts. Totes les entrades, no només les tres primeres, ja que un blog desactualitzat perjudica més a la imatge de l’empresa que un blog inexistent.

Per a l’èxit del blog no existeixen fórmules màgiques, però algunes mesures ajuden a augmentar les visites. Un estudi portat a terme per l’e-business Center PwC&IESE, que analitza un centenar de blogs corporatius d’EEUU, Europa i Espanya, destaca els factors que poden contribuir al seu èxit.

Per exemple, tenir allotjament i adreça URL propis; que els autors estiguin vinculats a l’organització i que aquesta relació es reconegui clarament. També aconsella instal·lar un cercador intern que faciliti als internautes la lectura dels temes del seu interès.

Curiosament, la investigació resta importància a algunes de les regles d’èxit que solen citar-se com indispensables. Per exemple, mentre que la literatura sobre la Web 2.0 assenyala la participació de l’usuari com un dels seus trets diferenciadors, l’anàlisi mostra que els blogs més visitats no solen tenir una mitjana mensual alta de comentaris. És a dir, els blogs més populars funcionen més com una pàgina web tradicional a la qual l’usuari recorre per a informar-se, que com una eina interactiva.

Existeixen recursos molt eficaços per a les companyies que volen saber quines s’està cuinant en la blogosfera. Destaquen les eines gratuïtes menjo Technorati, que permeten buscar blogs per paraules clau, de manera que es pot saber quins parlen de l’empresa dels seus serveis o dels seus productes. O els serveis menjo Bloglines o Google Reader, que permeten subscriure’s via RSS als blogs i rebre les actualitzacions de les bitácoras més interessants.

Font: IESE

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

One Response to La blogosfera, un canal irrenunciable

  1. Retroenllaç: El comercial virtual (I)

Deixa un comentari